Če želite zagotoviti najboljšo možno ceno za vaše podjetje in povečati njegovo vrednost, se morate postaviti v vlogo potencialnih kupcev in investitorjev. Ti se bodo osredotočili na potencialni donos, ki ga bodo s podjetjem ustvarili in tveganje, ki mu bodo izpostavljeni.
Vrednost vašega podjetja lahko torej povečate tako, da izboljšate faktorje rasti in donosnosti ter hkrati zmanjšate dejavnike tveganja. V nadaljevanju si bomo podrobneje pogledali, na kaj se je smiselno osredotočiti.
- Prihodki, dobiček in denarni tok
Eden najbolj očitnih načinov za povečanje vrednosti vašega podjetja je povečanje njegovih prihodkov, dobička in denarnega toka. Potencialni kupci bodo pogledali vašo finančno uspešnost in projekcije, ter plačali več za podjetje, ki ima dobre rezultate in pozitivne obete. Če želite povečati prihodke, dobiček in denarni tok, lahko:
- Povečate prodajna prizadevanja: investirate v prodajno usposabljanje, spodbude in orodja za svojo prodajno ekipo. Razširite svoje prodajne kanale in trge. Povečate prodajo in navzkrižno prodajo obstoječim strankam. Pridobite več priporočil zadovoljnih strank.
- Povišate cene izdelkov in storitev, če je to možno: če imate konkurenčno prednost, bazo zvestih strank ali visokokakovosten izdelek ali storitev, boste morda lahko zaračunali več, ne da bi se pri tem zmanjšala prodaja. Raziščite svoj trg in svoje konkurente ter določite optimalno ceno za svojo ponudbo. Predstavite vrednost in prednosti vašega izdelka ali storitve, da upravičite zvišanja cene.
- Znižajte stroške in izboljšajte marže: analizirajte svoje stroške in določite področja, kjer lahko znižate stroške, ne da bi pri tem ogrozili kakovost izdelkov ali storitev. S svojimi dobavitelji se pogajajte o boljših pogojih. Racionalizirajte in avtomatizirajte svoje procese, sisteme in orodja.
2. Potencial za rast
Potencial za rast je ključnega pomena za povečanje vrednosti vašega podjetja. Kupci bodo pripravljeni plačati več za podjetje, ki ima jasno vizijo in strategijo za prihodnjo rast ter ima zmogljivosti in sredstva za njeno doseganje. Če želite povečati svoj potencial za rast lahko:
- Prepoznate in zasledujete nove priložnosti za rast, kot je širitev na nove trge, segmente, niše ali panoge, lansirate nove izdelke, storitve, funkcije ali rešitve, prevzemate ali se združujete z drugimi podjetji ali oblikujete strateška partnerstva ali zavezništva.
- Vlagate v tehnologijo, infrastrukturo in opremo, ki lahko povečajo vašo učinkovitost, uspešnost in rast.
3. Diverzifikacija
Naslednji način za povečanje vrednosti vašega podjetja je zmanjšanje njegove odvisnosti od nekaj velikih strank, dobaviteljev, izdelkov, storitev ali panog. Kupci bodo vaše podjetje dojemali kot manj tvegano in stabilnejše, če imate raznolik in uravnotežen vir prihodkov. Če želite diverzificirati vire lahko:
- Diverzificirate svojo bazo strank: če imate eno ali več strank, ki predstavljajo velik odstotek vaših prihodkov, ste ranljivi, da jih izgubite, kar bi škodovalo vašemu poslu. Poskusite razširiti svojo bazo strank tako, da ciljate na različne segmente, niše ali panoge. Ponudite različne izdelke ali storitve, ki pritegnejo različne vrste strank. S strankami sklenite dolgoročne pogodbe ali modele ponavljajočih se prihodkov, da povečate zvestobo in ohranjanje strank.
- Diverzificirajte svojo bazo dobaviteljev: če se za ključne vhodne surovine zanašate na enega ali nekaj dobaviteljev, ste izpostavljeni motnjam v dobavi, nihanjem cen ali težavam s kakovostjo. Poskusite diverzificirati svojo bazo dobaviteljev z nabavo pri različnih ponudnikih, lokacijah ali državah. S svojimi dobavitelji se pogajajte o boljših pogojih, da znižate stroške in izboljšate kakovost. Pripravite rezervne načrte in ukrepe ob nepredvidljivih dogodkih v primeru težav z dobavo.
- Diverzificirajte svojo ponudbo izdelkov in storitev: če se za ustvarjanje prihodkov zanašate na enega ali nekaj izdelkov ali storitev, ste ranljivi za spremembe na trgu, želje strank ali tehnološke inovacije. Poskusite diverzificirati svoj nabor izdelkov in storitev z razvojem novih izdelkov, storitev, funkcij ali rešitev. Bodite na tekočem z najnovejšimi trendi in tehnologijami v svoji panogi in na trgu. Vlagajte v raziskave in razvoj ter zaščitite svojo intelektualno lastnino.
4. Finančne evidence
Vrednost podjetja lahko povečate tudi z izboljšanjem kakovosti in natančnosti vaših finančnih evidenc. Kupci si želijo videti podrobne in dosledne finančne informacije, ki dokazujejo donosno poslovanje in dobre obete za prihodnost. Če želite izboljšati svoje finančne evidence:
- Najemite strokovno podkovanega računovodjo ali finančnega svetovalca, ki vam bo pomagal pri vašem računovodstvu. Lahko vam pomaga, da se izognete pogostim pastem ali napakam, ki lahko vplivajo na vaše vrednotenje, kot so napačna klasifikacija stroškov, netočno vrednotenje zalog ali nepravilno pripoznavanje prihodkov.
- Redno pregledujte in posodabljajte svoje računovodske izkaze in poročila. Prepričajte se, da so jasni, točni in skladni z ustreznimi računovodskimi standardi in predpisi.
- Pripravite in vzdržujte celovito in realistično finančno napoved. Projicirajte svoje prihodnje prihodke, odhodke, denarni tok in potencial rasti na podlagi preteklih podatkov, tržnih trendov in poslovnih ciljev. Uporabite realistične in konzervativne predpostavke in scenarije. Vključite analizo občutljivosti, da pokažete, kako se lahko napoved spremeni pod različnimi pogoji.
5. Vodstvena ekipa in procesi
Nadaljnji način za povečanje vrednosti vašega podjetja je krepitev vodstvene ekipe in procesov. Kupci bodo vaše podjetje bolj cenili, če boste imeli dobro usposobljeno in motivirano ekipo, ki lahko vodi podjetje brez vaše vpletenosti, in sistem, ki je sposoben obvladovati rast in spremembe. Če želite okrepiti svojo ekipo in procese, lahko:
- Dodelite ali oddate naloge in odgovornosti, ki ne zahtevajo vašega neposrednega sodelovanja. Razvijete sisteme in procese, ki lahko delujejo brez vašega nadzora.
- Izobrazite in usposobite svojo vodstveno ekipo in osebje, da prevzamejo vašo vlogo in funkcije. Prenesite svoje veščine, znanja, odnose in stike. Oblikujte nasledstveni načrt in vašo izstopno strategijo.
- Dokumentirajte svoje politike, postopke in priročnike. Oblikujte standardne operativne postopke za vsako opravilo in funkcijo v vašem podjetju. Usposabljajte svoje zaposlene, da zagotovite kontinuiteto in prilagodljivost.
6. Konkurenčna prednost in inovativnost
Konkurenčna prednost in inovativnost močno vpliva na vrednost vašega podjetja. Kupci bodo plačali več za podjetje, ki ima edinstveno in trajno prednost pred svojimi konkurenti ter se lahko prilagaja in inovira na spreminjajočem se trgu. Če želite povečati svojo konkurenčno prednost in inovativnost:
- Razvijte močno in prepoznavno identiteto blagovne znamke, ki vas loči od vaših konkurentov. Pridobite ali obnovite svoje patente, licence ali certifikate.
- Uporabite učinkovite marketinške strategije in kanale, da dosežete in privabite več potencialnih strank. Izmerite in optimizirajte donosnost naložbe v marketing.
- Spodbujajte in negujte kulturo inovativnosti in ustvarjalnosti v svojem podjetju. Pridobite in implementirajte nove ideje in predloge svoje ekipe, strank in partnerjev. Preizkušajte nove izdelke, storitve, funkcije ali rešitve.
7. Zgradbe, stroji in oprema
Zgradbe, stroji in oprema so sredstva, ki vašemu podjetju omogočajo proizvodnjo in dostavo izdelkov ali storitev. Kupci bodo plačali več za podjetje, ki ima sodobne, dobro vzdrževane in zanesljive stroje ter zmogljivosti, ki ustrezajo industrijskim standardom in pričakovanjem strank. Za izboljšanje zgradb, strojev in opreme lahko:
- Nadgradite ali zamenjate zastarele ali neučinkovite stroje in zgradbe z novejšimi, naprednejšimi ali energetsko učinkovitejšimi. Tako lahko zmanjšate stroške, izboljšate kakovost in povečate produktivnost.
- Redno vzdržujete in popravljate svoje zgradbe, stroje in opremo, da preprečite okvare ali nesreče. Tako se lahko izognete izpadom, zamudam ali škodi, ki lahko vplivajo na vaš ugled in prihodke.
- Optimizirajte izkoriščenost in razporeditev vaših strojev in zgradb, da bo ustrezala povpraševanju po vaših izdelkih. To vam lahko pomaga, da se izognete presežni zmogljivosti, premajhni izkoriščenosti ali zapravljanju, ki lahko spodkoplje vašo profitno maržo.
Vsi dejavniki, ki vplivajo na vrednost podjetja so pomembni in medsebojno povezani, vendar morda nimajo enake prioritete ali nujnosti za vaše podjetje. Glede na vašo situacijo, cilje in čas, ki ga želite posvetiti pripravi podjetja na prodajo, se je smiselno najprej osredotočiti na tiste dejavnike, ki bodo imeli največji vpliv na vrednost vašega podjetja in jih je možno izvesti v najkrajšem časovnem obdobju ter z najnižjimi stroški in tveganji povezanimi z izvedbo.
V pomoč vam je lahko naslednja matrika:
Vsak dejavnik lahko ocenite na podlagi njegovega vpliva na vrednost, časa izvedbe, stroška in tveganja, z lestvico od 1 do 10 (1 je najslabše, 10 je najboljše – npr. ocena 10 pomeni največji vpliv na vrednost, najkrajši čas izvedbe, najnižji strošek in najmanjše tveganje). Višja kot je ocena, višja je prioriteta.
Povečanje vrednosti podjetja pred prodajo, vam lahko pomaga doseči višjo prodajno ceno in bolj gladek izstop. Z upoštevanjem zgornjih nasvetov lahko izboljšate poslovno uspešnost, znižate poslovno tveganje in povečate privlačnost podjetja za prodajo. S pravilnim pristopom lahko svoje podjetje prodate po maksimalni ceni in uspešno izstopite iz podjetja.