S prodajo podjetja do dodatne pokojnine.
Ko se pogovarjam s podjetniki o njihovih pokojninskih načrtih, mi večina odgovori, da bo podjetje njihova pokojnina. Ustvarjeni dobiček praviloma reinvestirajo v posel, da zagotovijo nadaljnjo rast podjetja, za finančne naložbe pa ne ostane presežnih sredstev. Ali pa se na finančne naložbe ne spoznajo, se jim zdijo preveč tvegane oziroma je donosnost, ki jo ustvarijo s svojo dejavnostjo, višja. Vsaj tako verjamejo.
Sicer to ni tema tokratnega članka, vendar se mi zdi s strokovnega vidika pomembno poudariti, da bi tudi podjetniki morali sredstva bolj razpršiti. Nakup finančnih naložb (recimo sklada, ki ima sredstva razpršena med največja podjetja na svetu) je dejansko precej manj tvegan kot lastno podjetje. In tudi donosnost, ki jo prinaša takšna naložba, je višja, kot jo dosega povprečen podjetnik. Kakorkoli že, ugotovitev je, da je večina premoženja podjetnikov ob upokojitvi vezana v njihovem podjetju. Kako ga unovčiti?
Prodajo podjetja je treba vnaprej načrtovati
Če želite zagotoviti, da bo prodaja vašega podjetja čim bolj uspešna, se morate nanjo pripraviti. Odgovoriti morate na naslednja vprašanja:
- Kako boste prodali podjetje?
- Kaj boste prodajali? Celoten poslovni delež ali le določena sredstva?
- Kdo bodo kupci?
- Kako boste zagotovili, da bo podjetje čim bolj privlačno za kupce?
Najeti svetovalca za prodajo ali se postopka lotiti samostojno?
Podjetje lahko prodajate sami ali se po pomoč obrnete na svetovalce, ki se s tem ukvarjajo. Če se boste odločili, da vam bo pri prodaji pomagal finančni svetovalec, vam priporočam, da izberete takšnega, ki se ukvarja tudi z načrtovanjem izstopa iz podjetja. Prodajo je priporočljivo začeti načrtovati vsaj dve leti pred predvideno prodajo ali pa še prej. Tako boste lahko pravočasno izvedli izboljšave poslovanja in pripravili podjetje na prenos lastništva.
Prodati celo podjetje ali le posel?
Prodate lahko celoten poslovni delež ali le določena sredstva podjetja (oziroma posel). Večinoma je za vas davčno najugodneje, če se proda celoten poslovni delež, saj vam po 15 letih lastništva podjetja ni treba plačati dohodnine od dobička iz kapitala (davčna stopnja po trenutni zakonodaji na vsakih pet let upade, po 15 letih pa znaša nič odstotkov). Pogosto je celoten poslovni delež sicer težko prodati zaradi sredstev in obveznosti, ki jih ima podjetje, oziroma zaradi tveganja, ki mu je izpostavljen kupec. Ta namreč z nakupom poslovnega deleža prevzame vsa sredstva in obveznosti, tudi če mu ob trenutku nakupa morda niso znani. Zato se lahko v takšnem primeru odločite, da boste prodali le določena sredstva podjetja (posel), podjetje pa pozneje sami likvidirate. V tem primeru bo podjetje na ustvarjen dobiček iz prodaje sredstev plačalo davek od dohodkov pravnih oseb.
V enem izmed prodajnih postopkov je imelo podjetje na primer veliko zapadlih terjatev in dolgoročnih posojil lastniku, zato je bila primernejša prodaja sredstev oziroma dejavnosti podjetja. V drugem pa je imelo podjetje zelo veliko opredmetenih osnovnih sredstev (proizvodne prostore), ki jih kupec iz tujine ni želel prevzeti. Zato sta se dogovorila le za nakup posla, za proizvodne dvorane pa sklenila najemno pogodbo. Tako je prodajalec prejel kupnino v enkratnem znesku, mesečno pa iz najemnine prejema zelo lepo dodatno pokojnino.
Kdo se zanima za nakupe podjetij?
Razmisliti je treba tudi o tem, kdo bodo kupci podjetja. To so lahko tekmeci, dobavitelji, odjemalci, večji strateški vlagatelji, finančni skladi ali pa morda vaši zaposleni. Poznam kar nekaj primerov uspešnih prenosov podjetja na zaposlene. Naj omenim samo dva, ki se mi zdita najbolj zanimiva. V prvem podjetju imajo v družbeni pogodbi natančno zapisano, kaj se zgodi s poslovnim deležem ob upokojitvi, smrti ali delovni nezmožnosti. Ko se nekdo upokoji, lahko njegov delež v podjetju odkupijo le drugi zaposleni. V drugem podjetju je zgodba podobna, le da podjetje sproti oblikuje rezerve za lastne deleže in ob upokojitvi katerega izmed lastnikov samo odkupi poslovni delež. Ta delež postopoma znova preide na zaposlene v obliki nagrad.
Kako povišati vrednost podjetja?
Pred prodajo je treba poslovanje podjetja urediti tako, da bo za kupce čim bolj privlačno. Na to pa vplivajo različni dejavniki, od poslovne uspešnosti podjetja, dobrega finančnega stanja do urejenosti na pravnem področju, dobrega odnosa s strankami, dobavitelji in zaposlenimi. V tem članku se bom sicer težko dotaknil vseh področij, bi pa omenil eno. Marsikatero podjetje je težko ali celo nemogoče prodati, ker je poslovanje podjetja preveč odvisno od aktivnosti trenutnega lastnika. Med pripravo podjetja na prodajo je torej nujno zagotoviti, da bo podjetje lahko po vaši upokojitvi nemoteno poslovalo. To morda pomeni, da za vodenje podjetja usposobite zaposlene ali poiščete nov vodstveni kader.
Kaj otežuje prodajo podjetja
Glavni razlogi, zaradi katerih lastnikom ne uspe prodati podjetja, so naslednji:
- lastnik podjetja ne pripravi na prodajo,
- poslovanje podjetja je preveč odvisno od aktivnosti trenutnega lastnika,
- dejavnost oziroma izdelek ni dovolj privlačen ali pa je industrija v upadu,
- podjetje ni (dovolj) dobičkonosno,
- podjetje ima le eno ali dve stranki (prevelika koncentracija strank),
- lastnik ima previsoka pričakovanja glede cene …
Kako pomembno je, da lastniki pripravijo podjetje na prodajo in zagotovijo nemoteno poslovanje tudi po upokojitvi, sem poudaril že v prejšnjih odstavkih. V naslednjem primeru bi želel omeniti, kako problematično je, če lastnik nima realnih pričakovanj o ceni. Kot neodvisni pooblaščeni ocenjevalec vrednosti sem bil udeležen pri prodaji podjetja, ki sem ga po standardnih postopkih vrednotenja ocenil na okoli 300 tisoč evrov, prodajalec je zanj želel 800 tisoč evrov, kupec pa je bil pripravljen plačati le 150 tisoč evrov. Seveda prodaje niso izpeljali, lastnik pa še danes dela, čeprav bi lahko že užival zasluženi pokoj.
Lastniki malih podjetij večinoma nimajo prave predstave, koliko je vredno njihovo podjetje. Velikokrat menijo, da podjetje vredno več, kot je njegova dejanska tržna cena. To je najverjetneje posledica čustvene navezanosti na podjetje, v katero so vložili ogromno svojega časa. Zato naj za realnejšo predstavo omenim, da se zasebna podjetja v povprečju prodajajo po tri- do petkratniku multiplikatorja EBITDA. Višina multiplikatorja je sicer zelo odvisna od velikosti podjetja, pričakovane rasti in tveganj, ki jim je podjetje izpostavljeno. Zato je priporočljivo, da se pred prodajo posvetujete s strokovnjaki, ki vam bodo pomagali določiti primerno prodajno ceno. Napačno določena vrednost lahko namreč privede do tega, da podjetje prodate za manj, kot je dejansko vredno, ali pa vam ga ob previsoko postavljeni ceni sploh ne uspe prodati.
Omenil bi še eno področje, ki bi ga podjetniki s pravočasnim načrtovanjem lahko uredili in si izboljšali možnosti za prodajo podjetja. To področje so poslovno nepotrebni stroški oziroma davčna optimizacija. Vsaj v zadnjih dveh letih pred prodajo bi moralo biti teh stroškov čim manj. Zmanjšajte različne nepotrebne nakupe poslovnih daril, poslovna potovanja, kilometrino, poslovna kosila… in prikažite nekaj več dobička. Tako, kot bi tako lažje dobili posojilo na banki, boste tudi lažje našli kupca svojega podjetja.
Z uspešno prodajo podjetja do dodatne pokojnine
Podjetniki imate tudi na tem področju svobodno izbiro. Usodo lahko vzamete v svoje roke in vnaprej poskrbite, da bo prodaja podjetja tekla čim bolj gladko, vaš izkupiček pa bo čim večji. Z uspešno prodajo podjetja si res lahko zagotovite udobno življenje v pokoju. Glede na to, koliko časa ste najbrž že vložili v vodenje svojega podjetja, se vam bo nekaj dodatnega časa, vloženega v pripravo na prodajo, večkratno povrnilo z višjo prodajno ceno in večjo verjetnostjo uspešne prodaje. Tako ne boste poskrbeli le za svojo pokojnino, temveč hkrati tudi za kontinuirano poslovanje podjetja in posledično za pokojnine zaposlenih v svojem podjetju.
Po uspešni prodaji podjetja in izplačilu kupnine na vaš transakcijski račun vas čaka izziv, kako upravljati ta sredstva. Denarja ne morete kar pustiti na bančnem računu, saj vam ne bo prinašal nobenega donosa, njegova kupna moč pa bo zaradi inflacije iz leta v leto manjša. Kaj lahko bi se zgodilo, da bi vam denarja predčasno zmanjkalo. Zato ga je treba premišljeno naložiti. Največji poudarek mora biti na ohranjanju vrednosti kapitala, ne toliko na poviševanju vrednosti. Zato so primernejše bolj varne naložbe, na primer obveznice, delnice stabilnih podjetij z visoko dividendno donosnostjo, nepremičnine…
Objavljeno v reviji Moje finance: https://mojefinance.finance.si/9000914/%3E%3EPodjetje-je-moja-pokojnina