Starši se premalokrat zavedamo, kako pomemben vzgled dajemo svojim otrokom, ko govorimo o ravnanju z denarjem. Otroci namreč vzorce in odnos do denarja posnemajo po svojih starših, zato je že v ranem otroštvu zelo pomembno, kakšen odnos si oblikujejo. Na tem odnosu si kasneje v mladosti zgradijo svoje vrednote in vzorce vedenja.
Ravnanje z denarjem naj bo pred otroci zato čim bolj racionalno in preudarno. Smisla denarja se otroci začnejo zavedati že zelo hitro. Med tretjim in četrtim letom starosti pa že začnejo dojemati smisel varčevanja.
V nadaljevanju navajamo nekaj praktičnih primerov, kako naučiti otroka odgovornega ravnanja z denarjem.
Preko igre do razumevanja
Prvo pravilo, ki se ga naj starši držijo je , da otroku čim bolj enostavno predstavimo pomen denarja.
Otroci se največ naučijo iz igre, zato jih spodbujate k igranju takšnih iger, ki razvijajo podjetniško naravnanost in gospodarnost, npr. igranja Monopoli-ja, Firma Kids-a ipd. Ne pozabimo tudi na to, da se otroci ogromno naučijo z igranjem vlog, zato se igrajte z njimi npr. blagajnika v trgovini.
Pomembno vlogo ima tudi nagrajevanje. Otroku lahko skozi lažja hišna opravila omogočite, da pride do finančne nagrade. Pomembno je le, da teh del ne zamenjate z vsakdanjimi opravili. Lahko se zgodi, da bo otrok želel dela opraviti zgolj zaradi finančne nagrade. Torej, pomembno je, da ločite med vsakodnevnimi opravili in dodatnimi deli s katerimi si lahko prisluži denar.
Žepnina
Redna žepnina je ključen dejavnik, ki bo vašega otroka spodbudil k odgovornemu razmišljanju o denarju.
Pomembno je izpostaviti, da naj bo žepnina redna, vedno na določen dan v mesecu. Prav tako je potrebno otroku pri žepnini podati obveze, ki iz nje izhajajo. Razložite mu katere stroške bo sedaj plačeval sam ali jih sofinanciral.
Starši, izognite se skušnjavi,da bi povečali žepnino, ker jo je otrok porabil pred koncem meseca. Žepnino naj otrok uporablja po svoji presoji in naj bo namenjena nakupu priboljškov, sladkarij, igrač ipd.
V trgovini
Ko otroka vzamete v trgovino, mu ne razlagajte o tem kako si lahko vzame samo eno stvar. Postavite mu izziv v smislu, koliko stvari lahko kupi za 5€. Pri tem ga bo uporaba 5€ motivirala k razmišljanju o vrednosti in pomenu denarja.
Razložite mu, kaj pomeni cena. Za 5 EUR namreč lahko kupi 2 sladoleda, ali majhen avtomobilček.
S tem se otrok nauči, da ima na razpolago omejena finančna sredstva. Otroka je smiselno opomniti, kadar bo želel nekaj, česar ne bo potreboval.
Varčevanje
Svoje otroke seznanite tudi s tem, da se zanj varčuje npr. na banki, v obliki otroškega varčevalnega računa, zavarovalne police ipd. S tem ga seznanite, da je potrebno za večje finančne zalogaje, kot so nakup računalnika, novega kolesa ali nakup prvega avtomobila, dolgoročno varčevati.
Razložite mu tudi pomen obdarovanja. Razložite mu, da ni nujno, da denar porabi le zase, temveč ga lahko deli tudi s prijatelji, bratcem ali sestrico. Otrok tako izkusi pomen obdarovanja. Na tak način povečamo njegovo zadovoljstvo ob prejemu le teh.
Starši ne pozabite, da je ravnanje z denarjem ena najpomembnejših življenjskih spretnosti. Vaša naloga je, da otrokom pri tem pomagate in ste jim primeren vzgled.
Avtor prispevka: Tjaša Krancelbinder